De kracht van sterke samenwerkingen

cruyff-foundation-balSamen sta je sterker, ook in het bedrijfsleven. Hoewel ondernemers vaak naar andere ondernemers kijken als concurrenten, kun je hier juist enorm veel voordeel uithalen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je elkaar aan kunt vullen en de samenwerking passend is, maar wanneer dat het geval is kun je elkaar veel moois bieden. Een organisatie die dat heel goed begrijpt is de Johan Cruyff Foundation.

Deze non-profit organisatie is er op gericht om het welzijn van kinderen te bevorderen, zowel geestelijk als lichamelijk. De aandacht gaat daarbij specifiek uit naar kinderen en jongeren met een handicap. Dit doet de organisatie op verschillende manieren, zoals eigen goodies van het merk Cruyff weggegeven. Denk bijvoorbeeld aan Cruyff sneakers, Cruyff sportieve kleding en Cruyff accessoires, waarbij de samenwerkingen met andere partijen wel erg belangrijk is. Niet alleen om concrete doelen te bereiken, maar ook om zo meer naamsbekendheid te krijgen.

the-battle-wallDe muur op met The Battle Wall

Een voorbeeld van zo’n samenwerking is The Battle Wall, waarbij de Johan Cruyff Foundation de handen ineen heeft geslagen met Interbest (snelwegreclame) en de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV). Tijdens deze actie konden deelnemers een van de reclamemasten van Interbest beklimmen langs de A10. Niet alleen werd er zo aandacht gevraagd voor de Johan Cruyff Foundation, maar doordat er vijf euro entree moest worden betaald werd er ook geld opgehaald om weer nieuwe initiatieven te kunnen realiseren.

Samen plezier in de sneeuw

Dat het mes prima aan twee kanten kan snijden bewees ook de samenwerking van de Johan Cruyff Foundation met de Nederlandse Ski Vereniging. Samen organiseerden zij het evenement ‘Van Fundament Tot Talent’, dat plaatsvond in indoor skibaan SnowWorld in Landgraaf. Tijdens dag werd er geld ingezameld voor de organisatie, maar was er ook uitgebreid de gelegenheid voor kinderen met een beperking om kennis te maken met wintersport.

Naast deze twee samenwerkingen heeft de Johan Cruyff Foundation sterke banden met tal van andere bedrijven en organisaties, zoals Unilever, de Vriendenloterij en  nog veel meer partijen. Van belang bij elke samenwerking is dat het belang van kinderen voorop staat en beide partijen elkaar versterken om dit doel te realiseren. Op die manier gaat de marketing eigenlijk bijna vanzelf.

Tags: , ,