Ditzo zegt vaarwel tegen vergelijkingssites

advertorial

De Nederlandse consument is dol op vergelijkingswebsites. Het zit immers toch een beetje in de Nederlandse handelsgeest: de drang om iets voor een zo laag mogelijk prijs te kunnen bemachtigen. Geen wonder dan ook dat vergelijkingswebsites voor verzekeringen enorm populair zijn. Uit onderzoek van Blauw Research is gebleken, dat 39% van de consumenten wel eens een vergelijkingssite bezoekt om zich te oriënteren. Een groot deel van hen geeft zelfs aan dat een vergelijkingswebsite voor hen onmisbaar is in dit oriëntatieproces naar een nieuwe verzekering. Dit heeft als resultaat, dat één op de vijf Nederlanders (21%) wel eens een verzekering heeft afgesloten via een vergelijkingssite.

Meer geld voor betere service en lagere premies

Met deze cijfers in het achterhoofd lijkt het des te opmerkelijker dat verzekeraar Ditzo onlangs bekend maakte dat zij zullen stoppen met het geven van vergoedingen aan vergelijkingswebsites. Waarom stoppen met iets wat een succes is? De reden hiervoor is te vinden in de uitkomsten van hetzelfde onderzoek van Blauw Research. De verzekeraar betaalt de vergelijker een vergoeding per afgesloten verzekering via de vergelijkingssite. Uit het onderzoek is echter gebleken, dat 86% van de consumenten deze vergoeding te hoog vindt. Dit deed Ditzo besluiten dat het anders moet.

Bijna de helft van de Nederlanders weet niet dat vergelijkingssites betaald worden en als ze het wel weten vindt 86% de vergoeding te hoog.” - Blauw Research

Behalve dat het overgrote deel van de consumenten aangeeft dat ze de te betalen vergoeding te hoog vindt, geeft men ook aan dat zij bang is dat deze vergoedingen tot hogere premies leiden. Door te stoppen met het deelnemen aan vergelijkingssites wil Ditzo nu bereiken dat zij het bespaarde geld kunnen investeren in betere service en premies. Ditzo wil daarom terug naar het begin als één van de eerste internetverzekeraars.

De consument is de echte vergelijker

Dit houdt in, dat de verzekeraar weer wil gaan werken zonder tussenpersonen. De contracten met vergelijkingswebsites worden herzien, maar ook komt Ditzo met een nieuw actieplan waarbij de autoverzekeringen het spits af mogen bijten. Wie direct bij Ditzo een nieuwe autoverzekering afsluit, wordt beloond met – zoals zij het noemen – de VergelijkersBonus. Hiermee kan de consument tot € 100,– terug krijgen van de verzekeringspremie.

Al met al is dit dus een interessante ontwikkeling in de wereld van de internetverzekeringen. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de werkwijze van andere verzekeraars. Hoe populair zullen vergelijkingswebsites blijven nu Ditzo dit voorbeeld heeft gesteld?

infographic-onderzoeksresultaten

Tags: , ,