Het inzetten van online games voor marketing doeleinden

De reclamewereld is een snelle wereld, bedrijven proberen verschillende marketing strategieën om hun product op zo’n goed mogelijke manier te promoten. Reclame maken via het internet is voor veel bedrijven in Nederland nog iets nieuws. Naast een website en een Facebookpagina kunnen bedrijven zich nu ook manifesteren door gebruik te maken van online games. In dit artikel zal ik u voorbeelden geven van bedrijven die gebruik maken van spelletjes in hun online campagnes.

Voordat u zich gaat verdiepen in ‘online gaming wereld’ is het slim om te kijken of u een online game wilt laten maken (eenvoudige game kost rond de 25.000 euro) of dat u een reclame plek in een bestaande game koopt.

Waarom investeren in online gaming?

Tegenwoordig zijn er veel mensen met een smartphone die graag een spelletje spelen. Deze mensen typen simpel ‘zoek spelletjes’ in op hun telefoon en een grote variatie aan games verschijnen. Als u zich wilt onderscheiden van uw concurrenten kunt deze marketing strategie overwegen. Toen de CEO van het automerk VW zag dat zijn zoontje een game van Audi aan het spelen was op zijn telefoon wilde hij niet achterblijven. Een game met de nieuwe Polo was het resultaat, succesvol? Ja, al gauw was de game 2,5 miljoen keer gedownload. Een ander mooi voorbeeld is dat er IKEA-meubels kunnen worden gekocht in het spel: “The Sims” om je huis in te richten. Mensen herkennen de IKEA producten of zien nieuwe producten die ze vervolgens willen aanschaffen.

Maak een plan!

Het is van belang dat u weloverwogen besluiten gaat maken wanneer u uw bedrijf via een game op de markt gaat zetten. Bedenk goed hoe u uw product laat aansluiten met de beleving van de game. Verder is het verstandig om de broncode van de game in eigen beheer te houden. Een game die naadloos aansluit bij de beleving van het merk is de Red Bull X-Fighters game. In deze game kunnen de gekste motorstunts gedaan worden, iets wat goed aansluit bij de slogan: “Red Bull geeft je vleugels.”