Het spektakel van een smartphonecampagne

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze vormen een onderdeel van ons leven en van ons imago. Als er een nieuwe telefoon wordt aangekondigd, gebeurt dat dikwijls met veel bombarie en zitten miljoenen mensen op de puntjes van hun stoelen. Door de jaren heen hebben we wat mooie reclames en video’s gezien waarin smartphones een rol speelden. Een selectie.

Toen de Galaxy SII uit was, maakte Samsung een reclame waarin ze de grote concurrent op de hak namen. Hierin worden fans van Apple, die voor een Apple Store in de rij staan voor een nieuwe iPhone, in de maling genomen. Zo worden ze geconfronteerd met het grotere scherm van de Galaxy en de accuproblemen van de iPhone.

In 2011 verscheen de Nokia Lumia 800 op de markt. Om de Windows Phone te verwelkomen werden kosten noch moeite gespaard. In Londen was een enorme mensenmassa bij elkaar gekomen voor de Millbank Tower. Deadmau5 draaide zijn  muziek en op de toren was een enorme animatie te zien. Alles voor een telefoon.

Recentelijk kwam de Sony Xperia Z uit. Eén van de meest opvallende punten van het toestel is de waterbestendigheid. Bij de lancering in Parijs hebben ze daarop ingespeeld door een show te laten zien met water. Een spectaculaire promofilm werd vertoond op, jawel, waterdruppels.

Maar dat is niet alles. Want naast reclames worden telefoons voor meer dingen gebruikt dan de producent waarschijnlijk voor ogen had. Zo heeft ene Mike Westerfield de iPhone 4S van zijn vrouw gebruikt om data te verzamelen over zijn raket. Met de iPhone (die hij in de raket stopte) en TI SensorTag meette hij de maximale hoogte en snelheid.

Tags: ,