Nederlanders kijken veel tv en lezen minder

Uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat Nederlanders veel tijd voor de buis doorbrengen, terwijl ze steeds minder lezen. Het onderzoek, dat zich richtte op het gebruik van traditionele en nieuwe media door Nederlanders, laat verder zien dat de digitale media in opkomst zijn.

TV blijft leider

Het bekijken van beeldmateriaal is de meest populaire vorm van mediaconsumptie onder Nederlanders. In het najaar van 2013 keken zes op de zeven Nederlanders gemiddeld ongeveer 3 uur per dag naar beeldmateriaal en daarbij is de tv, ondanks de opkomst van streamingvideo’s, nog altijd het belangrijkste doorgeefluik.

verdeling media consumptie

Populariteit lezen daalt

Het lezen van de krant is voor steeds minder mensen een dagelijkse gewoonte en de helft van de Nederlanders leest gemiddeld minder dan 10 minuten per dag. Hoewel er wel steeds meer online wordt gelezen, is er toch een afname waarneembaar wat betreft het aantal minuten dat per dag wordt gelezen. De krant is onder de traditionele media het populairst, terwijl de tablet en smartphone vooral worden gebruikt voor het lezen op het internet.

Sociale media

Naast het lees- en kijkgedrag heeft het SCP ook gekeken naar het gebruik van sociale media. De sociale media zijn vooral populair onder tieners. Zij besteden dagelijks ongeveer 4 uur aan het lezen en versturen van berichten via sociale media. Ook 65-plussers laten zich op dit gebied echter horen, zij besteden ongeveer 1 uur per dag aan activiteiten op de sociale media.

Tags: , , ,