Rechtshulp steeds vaker online

De antwoorden op vrijwel alle vragen zijn vandaag de dag online te vinden. Ook op juridisch gebied is steeds meer informatie online te verkrijgen en is er steeds meer online rechtshulp in te winnen. Dit zorgt ervoor dat consumenten beter op de hoogte zijn van de alternatieven middelen, naast de gang naar de rechter. Dat kan fors schelen in de kosten en dat is hard nodig nu de overheid 85 miljoen wil besparen op de rechtsbijstand.

Overheidsbeleid

afbeelding: weert-gezien.nl

afbeelding: weert-gezien.nl

Om deze bezuiniging te realiseren wil de overheid de kosten van de gesubsidieerde rechtsbijstand steeds meer beperken. De door de minister van Veiligheid en Justitie voorgestelde maatregelen moeten nog wel door de Eerste en Tweede Kamer worden goedgekeurd. Maatregelen zijn bijvoorbeeld dat het uurtarief van advocaten in grote zaken wordt verlaagt en er komen drie in plaats van 5 inkomenscategorieën voor de eigen bijdrage. Het kabinet wil ook onderzoeken of echtscheidingen zonder rechter afgehandeld kunnen worden, mits beide partners het met elkaar eens zijn en er geen minderjarige kinderen in het spel zijn. Een andere maatregel is ook dat mensen worden gestimuleerd een rechtsbijstandverzekering te nemen, vaker online juridisch advies in te winnen en vaker naar een geschillencommissie stappen. Consumentengeschillen en huurgeschillen komen daarom niet meer in aanmerking voor rechtsbijstand.

Online initiatieven

Inmiddels zijn er verschillende websites waar juridische informatie te vinden is. Een voorbeeld is de website van juridische-info, waar juridische vragen voor consumenten beantwoord worden of de goede richting wordt gewezen om een geschil of conflict op te lossen. Advies inwinnen over specifieke vragen kan steeds vaker via de chat op de website van instanties die rechtshulp aanbieden. Er zijn naast websites ook andere initiatieven die juridische informatie toegankelijker maken voor de consument. Het Juridisch Loket heeft een app voor de smartphone waarmee niet alleen het overzicht van afspraken behouden wordt, maar gesprekken eenvoudig opgenomen kunnen worden. Video wordt ook steeds vaker ingezet om juridische vragen te beantwoorden. Rechtsbijstandverzekeraar DAS heeft bijvoorbeeld een serie video’s op YouTube die uiteenlopende vragen beantwoorden op juridisch gebied.

Tags: , ,