Technologie belangrijk ingrediënt voor restaurants

technologie in restaurant

Volgens consultancybureau AlixPartners zoeken veel restaurants die op zoek zijn naar methoden om hun concurrentiepositie te verbeteren niet op de juiste plek. De restaurants zouden zich vooral richten op de kwaliteit van het eten en de prijs, terwijl er juist op het gebied van technologie en innovatie veel gewonnen kan worden.

Internet steeds belangrijker

Het rapport ‘Apps as a Main Course’ beschrijft de restaurantbranche als een branche met veel concurrentie en een branche waar vooral op de marge wordt geconcurreerd. Een relatief kleine groep restaurants zet echter in op het technologie en het internet en dat zou volgens het rapport zijn vruchten afwerpen. Dit komt onder andere doordat steeds meer mensen gebruik maken van apps om naar restaurants te zoeken en reserveringen te maken en doordat steeds meer mensen zich door de sociale media laten beïnvloeden om naar restaurants te gaan.

digitale media restaurant

Loyaliteit belonen

Daarnaast kan technologie ook worden ingezet om een goed loyaliteitsprogramma op te zetten. Met een goed loyaliteitsprogramma kunnen niet alleen meer klanten worden aangetrokken, maar kan het gedrag van klanten ook beter worden geanalyseerd. Een goed loyaliteitsprogramma kan voor een restaurant dus veel informatie opleveren en het zou volgens het rapport voor ongeveer 4 op de 10 restaurantbezoekers de doorslag kunnen geven om een restaurant te bezoeken.

Technologie aan tafel

Tot slot blijkt uit het rapport ook dat de inzet van tablets het aantal restaurantbezoekers kan verhogen. Een significant deel van hen zou een tablet aan tafel een nuttig hulpmiddel vinden voor onder andere het bekijken van het menu, het oproepen van een ober of het betalen van de rekening. Niet iedereen is het echter unaniem met dit idee eens, zo’n 15 procent van de restaurantbezoekers zouden restaurants met tablets aan tafel mijden.

Tags: ,